Polbram

Niełatwa droga do ożywienia komunikacji autobusowej w powiecie

4 3 879

Niełatwa droga do ożywienia komunikacji autobusowej w powiecie 

Na internetowej stronie starostwa powiatowego w Makowie Maz. znaleźliśmy informację o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Do ogłoszenia dołączone były rozkłady jazdy autobusów. Gdyby zaczęły obowiązywać, makowski dworzec znowu zatętniłby życiem, pomyśleliśmy. I zaraz zapytaliśmy w starostwie o szanse realizacji tego zamierzenia. Odpowiedź nadeszła bardzo szybko, udzielił jej dyrektor Wydziału Komunikacji Paweł Pyra. Z lektury otrzymanego pisma wynika jednak, że droga do sprawnej komunikacji publicznej w powiecie makowskim jest jednak daleka. Poniżej publikujemy pismo z odpowiedzią na nasze pytania. Wytłuszczenia pochodzą od redakcji.

W związku z otrzymanym w dniu 08.01.2019 r., zapytaniem informuję, iż opublikowanie w dniu 02.01.2019 r. ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, stanowi wypełnienie obowiązku wynikającego z art. 23 ust 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U z 2018 r., poz. 2016), zgodnie z którym obowiązkiem organizatora publicznego transportu zbiorowego jest opublikowanie w terminie nie krótszym niż jeden rok ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia.

Aby lepiej zrozumieć zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym należy sięgnąć do definicji organizatora i operatora publicznego transportu zbiorowego, które zostały uregulowane w art. 4 ust. 1 w/w ustawy. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, stawia powiat w roli organizatora publicznego transportu zbiorowego. Obszar działania lub zasięg powiatowych przewozów pasażerskich określa art. 7 ust 1 pkt 3 w/w ustawy. Dodatkowo art. 7 ust 4 pkt 4  iż zadania organizatora w przypadku powiatu »konuje starosta.

Konkludując stwierdzam, że

publikując przedmiotowe ogłoszenie wypełniliśmy ciążący na staroście obowiązek ustawowy, warunkujący wyłonienie operatora publicznego transportu zbiorowego w trybie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Ewentualne postępowanie mające na celu wyłonienie operatora może być przeprowadzone dopiero 2 stycznia 2020 r.

Na dzień dzisiejszy, zadania z zakresu wykonywania regularnych przewozów osób w krajo»m transporcie drogowym wykonywane są na podstawie zezwoleń wydawanych w trybie rozdziału 3 ustawy z dnia z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2200 z późn. zm.). Ostatnia nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, wprowadzona art. 28 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 (Dz. U. z 2018 r., poz. 2435), pozwala na prowadzenie działalności w zakresie regularnego przewozu osób w krajowym transporcie drogowym na podstawie posiadanych uprawnień, nie dłużej niż do dnia 3 1 grudnia 2019 r. Jednocześnie uregulowano, iż zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, których termin ważności upływa w dniu 31 grudnia 2018 r., wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność do dnia 3 1 grudnia 2019 r. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż wprowadzone regulacje wywołują skutek w postaci odroczenia wejścia w życie w pełnym zakresie, ustawy o publicznym transporcie zbiorowym do dnia 1 stycznia 2020 r. Analogiczna sytuacja tj. przesunięcie czasookresu wejścia w życie w/w ustawy miała miejsce w minionych latach tj. w roku 2016 i 2017.

Wracając do kwestii treści opublikowanego ogłoszenia, chcę zaznaczyć, iż w sekcji 3 ogłoszenia, w wykazie linii użyteczności publicznej w pierwszej kolejności ujęto siedem linii wykonywanych na podstawie dotychczas udzielonych zezwoleń. Pozostałe linie mają zapewnić dojazd z siedziby miasta/gminy do siedziby powiatu. Przebieg projektowanych linii będzie ustalany w toku postępowania o udzielenie zamówienia.

Na marginesie chce zaznaczyć, iż ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, była wielokrotnie nowelizowana. Na dzień dzisiejszy w przygotowaniu i procedowaniu są kolejne projekty. Obawy powiatu jako organizatora powiatowych przewozów pasażerskich rodzą się w kwestii finansowania zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego, która wymaga pilnego uregulowania.

Z up. Starosty

mgr Paweł Pyra

Dyrektor Wydziału Komunikacji

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

  1. [d] mówi

    Tylko te wszystkie tłumaczenia, że się „nie da” to są trochę słabe. Da się, tylko trzeba chcieć.
    Na przykładzie Lipna, Szkoda, że nie można tak jak w Lipnie: http://www.pztp-lipno.pl/, powiecie wielkością odpowiadającego makowskiemu, strukturą ludności i budżetem także. Tylko tam są prawdziwi samorządowcy, którym chce się chcieć i prawdziwie, jak przystało na gospodarzy, dbają o mieszkańców powiatu. To trochę jak nie u nas, gdzie panuje marazm, zastój i wszechobecne narzekanie, albo na brak pieniędzy, albo na przepisy (jak powyżej) albo Bóg wie na co jeszcze. A prawda jest taka, że się po prostu nie chce. I nic się nie zmieni, dopóki komuś nie zacznie zależeć.
    Mimo, że wyjechałem z Makowa juz bardzo dawno temu, udalo mi się pracować w moim życiu zawodowym z pasjonatami, którzy potrafili zrobić dużo rzeczy, nawet tych, których wydawało się, że się „nie da”.
    Jeżeli byłby ktoś, kto rzeczywiście dba o mieszkańców, pierwszą sprawą byłoby stworzenie kompleksowego opracowania potrzeb komunikacyjnych powiatu, uwzględniającego tak nasze dwa miasta i pomniejszcze miejscowości, potrzeby dojazdu do lekarza, szpitala, pracy i szkół. i założę się, że można na tym zrobić pieniądze. Tylko trzeba chcieć, prawda?
    Ciekawe, czy są tacy pasjonaci w Makowie, jeżeli tak, to niech się wpiszą,

  2. MM mówi

    To przykre, że osoby z okolicznych wsi nie mają czym dojechać do lekarza, czy na zwykłe zakupy. Drodzy samorządowcy, nie wszyscy tak jak Wy posiadają samochody lub mieszkają w mieście!!!

  3. Bohdan mówi

    Do MM.
    Burmistrz i Starosta pełnią swoje funkcje kolejne kadencje to taki temat powinni rozwiązać z zamkniętymi oczami.

  4. SF. mówi

    Jak cokolwiek ma się zmienić w Makowie czy powiecie skoro kolejny raz „mądry” lud wybiera te same władze? To tylko świadczy o poziomie intelektualnym mieszkańców. Bardzo to wszystko przykre…

Wdrożyliśmy RODO, chronić i zabezpieczyć Twoje dane osobowe. Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz na to zgodę Więcej informacji Akceptuj Czytaj więcej