Niełatwa droga do ożywienia komunikacji autobusowej w powiecie

3 780

Niełatwa droga do ożywienia komunikacji autobusowej w powiecie 

Na internetowej stronie starostwa powiatowego w Makowie Maz. znaleźliśmy informację o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Do ogłoszenia dołączone były rozkłady jazdy autobusów. Gdyby zaczęły obowiązywać, makowski dworzec znowu zatętniłby życiem, pomyśleliśmy. I zaraz zapytaliśmy w starostwie o szanse realizacji tego zamierzenia. Odpowiedź nadeszła bardzo szybko, udzielił jej dyrektor Wydziału Komunikacji Paweł Pyra. Z lektury otrzymanego pisma wynika jednak, że droga do sprawnej komunikacji publicznej w powiecie makowskim jest jednak daleka. Poniżej publikujemy pismo z odpowiedzią na nasze pytania. Wytłuszczenia pochodzą od redakcji.

W związku z otrzymanym w dniu 08.01.2019 r., zapytaniem informuję, iż opublikowanie w dniu 02.01.2019 r. ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, stanowi wypełnienie obowiązku wynikającego z art. 23 ust 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U z 2018 r., poz. 2016), zgodnie z którym obowiązkiem organizatora publicznego transportu zbiorowego jest opublikowanie w terminie nie krótszym niż jeden rok ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia.

Aby lepiej zrozumieć zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym należy sięgnąć do definicji organizatora i operatora publicznego transportu zbiorowego, które zostały uregulowane w art. 4 ust. 1 w/w ustawy. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, stawia powiat w roli organizatora publicznego transportu zbiorowego. Obszar działania lub zasięg powiatowych przewozów pasażerskich określa art. 7 ust 1 pkt 3 w/w ustawy. Dodatkowo art. 7 ust 4 pkt 4  iż zadania organizatora w przypadku powiatu »konuje starosta.

Konkludując stwierdzam, że

publikując przedmiotowe ogłoszenie wypełniliśmy ciążący na staroście obowiązek ustawowy, warunkujący wyłonienie operatora publicznego transportu zbiorowego w trybie bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Ewentualne postępowanie mające na celu wyłonienie operatora może być przeprowadzone dopiero 2 stycznia 2020 r.

Na dzień dzisiejszy, zadania z zakresu wykonywania regularnych przewozów osób w krajo»m transporcie drogowym wykonywane są na podstawie zezwoleń wydawanych w trybie rozdziału 3 ustawy z dnia z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2200 z późn. zm.). Ostatnia nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, wprowadzona art. 28 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019 (Dz. U. z 2018 r., poz. 2435), pozwala na prowadzenie działalności w zakresie regularnego przewozu osób w krajowym transporcie drogowym na podstawie posiadanych uprawnień, nie dłużej niż do dnia 3 1 grudnia 2019 r. Jednocześnie uregulowano, iż zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, których termin ważności upływa w dniu 31 grudnia 2018 r., wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują ważność do dnia 3 1 grudnia 2019 r. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż wprowadzone regulacje wywołują skutek w postaci odroczenia wejścia w życie w pełnym zakresie, ustawy o publicznym transporcie zbiorowym do dnia 1 stycznia 2020 r. Analogiczna sytuacja tj. przesunięcie czasookresu wejścia w życie w/w ustawy miała miejsce w minionych latach tj. w roku 2016 i 2017.

Wracając do kwestii treści opublikowanego ogłoszenia, chcę zaznaczyć, iż w sekcji 3 ogłoszenia, w wykazie linii użyteczności publicznej w pierwszej kolejności ujęto siedem linii wykonywanych na podstawie dotychczas udzielonych zezwoleń. Pozostałe linie mają zapewnić dojazd z siedziby miasta/gminy do siedziby powiatu. Przebieg projektowanych linii będzie ustalany w toku postępowania o udzielenie zamówienia.

Na marginesie chce zaznaczyć, iż ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, była wielokrotnie nowelizowana. Na dzień dzisiejszy w przygotowaniu i procedowaniu są kolejne projekty. Obawy powiatu jako organizatora powiatowych przewozów pasażerskich rodzą się w kwestii finansowania zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego, która wymaga pilnego uregulowania.

Z up. Starosty

mgr Paweł Pyra

Dyrektor Wydziału Komunikacji

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Wdrożyliśmy RODO, chronić i zabezpieczyć Twoje dane osobowe. Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz na to zgodę Więcej informacji Akceptuj Czytaj więcej