Jak zoptymalizować sprzedaż w sklepie?
Przemyślana optymalizacja sprzedaży i zapasów w sklepie pomaga zwiększyć generowanie przychodów przez placówkę. W realizacji tego celu pomoże Ci wykorzystanie planogramu. To bardzo przydatne narzędzie pomocne w optymalizacji sprzedaży. Sprawdź, dlaczego warto je wprowadzić w firmie.
Czym jest planogram?
Planogram to graficzne odwzorowanie przestrzeni sprzedażowej w sklepie. Obejmuje jego kompleksowe wyposażenie, czyli regały wraz ze znajdującymi się na nich towarami. Zawiera szczegółowe informacje na temat rozmieszczenia produktów oraz samego asortymentu. Jest tworzony na bazie danych uzyskanych w wyniku skrupulatnych testów i badań. Nie opera się więc na wyobrażeniach czy domysłach tworzących go osób, ale na rzetelnie wykonanych analizach. To wszystko sprawia, że jest niezwykle skuteczny i przydatny.
Planogram pomaga w optymalizacji asortymentu i ekspozycji w sklepie. Jest szczególnie przydatny podczas projektowania systemów zarządzania kategoriami produktów. Pokazuje nie tylko to, w którym dziale znajduje się dany produkt, ale również pozwala zlokalizować konkretną półkę z tym towarem. Korzystanie z planogramu pozwala zaplanować jednolity układ we wszystkich punktach sieci handlowej, a także zapewnić spójność wizualną w placówkach. Producenci towarów dzięki planogramowi mogą natomiast zaoferować sieciom handlowym rekomendowany przez siebie układ towarów oraz zapewnić właściwy przepływ produktów zgodnie z własną strategią i wizją. Rozwiązanie to umożliwia ponadto tworzenie spójnego układu i rozplanowanie dostarczanych towarów i kategorii produktowych.
W jaki sposób planogram optymalizuje sprzedaż?
Tworzenie planogramów może przynieść mnóstwo korzyści firmie. Przede wszystkim pozwala efektywnie wykorzystać powierzchnię wystawienniczą w placówce handlowej. Dzięki planogramom można uzyskać spójny wygląd punktów sprzedaży, które wchodzą w skład jednej sieci. To pomaga wspierać system identyfikacji wizualnej marki.
Planogram stanowi ponadto jedną z najlepszych metod planowania, komunikowania, wdrażania oraz utrzymywania w obiektach handlowych strategii merchandisingowej, czyli służącej wywieraniu wpływu na zachowania klienta za pomocą odpowiedniej prezentacji oferowanych produktów i prezentacji sklepu w celu zwiększenia sprzedaży. Umożliwia ponadto przekazywanie zatwierdzonej strategii merchandisingu dla wybranych kategorii, czego efektem jest wzrost rentowności oraz sprzedaży dzięki rotacji towarów na półkach.
Planogramy pozwalają również zmaksymalizować marżę uzyskiwaną w konkretnych kategoriach albo od różnych dostawców. Sprzyjają zachowaniu porządku w lokalu. Skutkiem ich stosowania jest ponadto stworzenie optymalnych planów rozmieszczenia produktów nie tylko pod względem biznesowo-sprzedażowym, ale i wygody korzystania przez klientów. Planogram półki służy też zoptymalizowaniu zapasów oraz procesów sprzedaży danego rodzaju towarów w sklepie. Jego stworzenie pomaga w ustaleniu odpowiedniej ilości miejsca w placówce handlowej na dane kategorie produktowe, jak również w przyporządkowaniu właściwej lokalizacji dla konkretnego asortymentu.