PR w Internecie – do czego służy?
O Public Relations nie wszystkie firmy słyszały. Niestety, bo to idealna szansa na budowanie wizerunku przedsiębiorstwa i komunikowanie z otoczeniem. W dobie pandemii PR mocno ucierpiał, ponieważ zdecydowana większość firm skupiła się na ratowaniu głównych sektorów działalności, zostawiając sprawy wizerunkowe w tyle. Na szali było przetrwanie firmy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że spersonalizowane narzędzia PR mogły mocno wspomóc działania, nie bójmy się tak tego nazwać, kryzysowe. W tym aspekcie PR sprawdza się bowiem podwójnie. Skupmy się jednak na tym, do czego służy PR w Internecie – głównej przestrzeni działań komunikacyjnych, praktyczniej już każdej firmy.
Czym jest PR w Internecie?
Tu jednak należy zadać raczej pytanie na czym polega i do czego służy PR w Internecie. Dzięki doskonałym narzędziom public relations, możemy monitorować przepływ informacji i naszej firmie i trzymać przysłowiową rękę na pulsie. Wszystko, co trafia do mediów, możemy analizować i w odpowiednim czasie reagować na te komunikaty, co z pewnością jest ogromną wartością dla przedsiębiorstwa.
Komunikacja z otoczeniem
Oprócz tego PR w Internecie pozwala nam komunikować się z otoczeniem, zarówno na poziomie wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Utrzymanie pewnej spójności w komunikacji, to ogromne wyzwanie dla firmy. Poprzez środki masowego przekazu, mamy do czynienia zarówno z pracownikami, jak i klientami, mediami czy dostawcami. Grup docelowych przedsiębiorstwa jest mnóstwo, a każda z nich posiada spersonalizowane potrzeby. Dlatego powinniśmy dostosować komunikację do wybranej grupy, z którą wchodzimy w interakcję w danym czasie.
Wizerunek firmy
Nie zapominajmy, że Internet jest idealną przestrzenią do działań, mających na celu kreowanie wizerunku marki. Możemy więc personalizować przekaz, spójnie do celu, który chcemy osiągnąć. Oprócz tego to doskonała platforma reklamowa i sprzedażowa. Media społecznościowe oferują nam teraz doskonałe narzędzia do informowania o nowościach w firmie, zapraszania na wydarzenia, reklamowania produktów i usług, a także wchodzenia w dyskusje z odbiorcami. To pełen wachlarz możliwości, których niewykorzystanie byłoby prawdziwym marnotrawstwem potencjału mediów oraz przedsiębiorstwa.
Reklama
Dzięki działaniom w Internecie możemy się reklamować, a co za tym idzie pozyskiwać nowych klientów. Mało tego, nie jest problemem także skalowanie biznesu, ponieważ Internet oferuje nam możliwość analizy działań i pomiaru ich efektywności.
Budowanie relacji ze stałymi klientami
Wiele firm skupia się wyłącznie na pozyskiwaniu nowych klientów, a zaniedbuje mocno kwestię dbania o tych, którzy są z nami od dawna. Stali klienci również powinni czuć się doceniani za to, że korzystają z produktów czy usług naszej firmy. To buduje doskonałe relacje i wbrew pozorom, zwiększa zyski przedsiębiorstwa znacznie bardziej, niż wyłączne pozyskiwanie nowych klientów.
PR nie zawsze pozytywny, czyli działania w kryzysie
Pamiętajmy o działaniu w kryzysie. Dzięki Internetowi, możemy na bieżąco reagować na negatywne opinie o naszej firmie, odpowiadać na pytania, a także przesyłać informacje do mediów odnośnie do kryzysów, które wystąpiły w przedsiębiorstwie. To ogromna szansa na wyjście z kryzysu bez szwanku. Strategia Public Relations uczy bowiem, że należy reagować na kryzys, a nie chować się w cieniu.
Jak uzyskać realną pomoc przy tworzeniu strategii PR?
Nie każde przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na wykwalifikowanego pracownika, który zająłby się kwestią Public Relations w Internecie. Nie każdy też potrafi dostosowywać narzędzia do komunikatów i tworzyć pozytywny, spójny z misją firmy wizerunek. Z pomocą przychodzi zewnętrzna agencja PR, która specjalizuje się w tworzeniu strategii PR-owej dla firm, skupionej w Internecie.