Kiedy przesyłkę uznaje się za utraconą?
Kiedy oczekujemy przesyłki, spodziewamy się, że dotrze ona do nas lada dzień. W końcu przewoźnicy dokładają wszelkich starań, by zarówno krajowe, jak i międzynarodowe przesyłki sprawnie przechodziły przez łańcuch dostaw i docierały do klientów na czas. Czasem jednak zdarza się, że przesyłka zaginie. Kiedy przesyłkę uznaje się za utraconą, a kiedy jeszcze jest nadzieja na jej odnalezienie? Sprawdź!
Kiedy przesyłkę uznaje się za zagubioną?
Choć to dość rzadka sytuacja, to jednak należy mieć świadomość, że może przytrafić się w przypadku każdej przesyłki – czy listownej, czy też paczki. Aby zdefiniować, jaką przesyłkę uznaje się za zagubioną, należy rozróżnić usługę powszechną, świadczoną przez Pocztę Polską od usług prywatnych operatorów pocztowych. W przypadku Poczty Polskiej za zagubioną przesyłkę uznaje się te, które nie dotarły do odbiorcy w ciągu 14 dni od nadania. W przypadku usług firm kurierskich, termin ten jest określony w regulaminie danego operatora.
Kiedy przesyłkę uznaje się za utraconą?
Jeśli zaginiona przesyłka w ciągu 30 dni nie dotrze do odbiorcy, wówczas zgodnie z Art. 52 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe, uznaje się ją za utraconą. Dotyczy to zarówno przesyłek realizowanych przez Pocztę Polską, jak i przez podmioty prywatne, czyli wszelkie firmy kurierskie. Sytuacja tego typu to zazwyczaj skutek kradzieży, zaginięcia bądź też wydania osobie nieupoważnionej przesyłki. Niekiedy jest szansa na jej odzyskanie, ale zgodnie z prawem już po 30. dniach można uznać, że przesyłka jest utracona, a tym samym dochodzić swoich praw.
Co możemy zrobić, gdy przesyłka zostanie uznana za utraconą?
Choć to z pewnością stresująca sytuacja, która wywołuje wiele nerwów i negatywnych emocji, warto zachować zimną głowę. Podpowiadamy, co zrobić, gdy przesyłka zostanie uznana za utraconą.
W przypadku, gdy przesyłka zostanie uznana za utraconą, należy złożyć reklamację. Może to uczynić nadawca bądź adresat (gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń). Reklamacje można składać zarówno w przypadku usług Poczty Polskiej, jak i firm kurierskich. Należy to uczynić nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej.
Obowiązkiem operatora jest rozpatrzenie reklamacji maksymalnie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. Gdy reklamacja zostanie uwzględniona, operator będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania. Jego wysokość ustala się na podstawie i w następującej kolejności:
- ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy (np. przy zamówieniach w sklepach internetowych),
- ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki,
- wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania,
- gdy w żaden z powyższych sposobów nie można ustalić wysokości odszkodowania, ustala je rzeczoznawca.
Szukasz dobrego przewoźnika, który cieszy się renomą, a przy tym ma atrakcyjną ofertę? Znajdź najtańszego kuriera na platformie wysyłkowej SendIt!