Co najczęściej psuje się w busach?

590

Awarie w samochodach zwykle nas nie dziwią. Wszystko, co zbudowano z różnych mechanizmów, musi pewnego dnia „zastrajkować”. Psują się auta osobowe, dostawcze i te służące do komercyjnych przewozów osób. Sęk w tym, że busy i furgonetki to samochody, które istnieją po to, by zarabiać, czyli jeździć. Każdy dzień bezczynnego postoju to straty dla firmy. Co najczęściej psuje się w busach i rozmaitych autach dostawczych? Ten tekst może pomóc uniknąć niespodziewanych, nagłych awarii.

1. Sprzęgło

Nie każdy dostawczak i bus wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów. Jazda „manualem” wymaga częstego operowania pedałem sprzęgła. Sprzęgło jest elementem, który, tak czy inaczej, jest w stanie wytrzymać określony przebieg, bądź pewną liczbę rozłączeń przekładni od wału korbowego (czyli wciśnięć pedału). Po tym czasie niechybnie zauważymy pewne oznaki zużycia. Pierwszy z nich to hałas. Jeśli jest na tyle donośny, że wyraźnie możemy odróżnić go od szumu pracy silnika to znak, że czas na wizytę w warsztacie. Na szczęście mówimy o podzespołach, którymi dysponuje niemal każda hurtownia motoryzacyjna.

2. Klimatyzacja

Mechanicy są zdania, że jedne z najpowszechniejszych napraw busów dotyczą układu klimatyzacji. Jak już wspomnieliśmy, mówimy o samochodach, które są kupowane w celu pokonywania wielu kilometrów. Kierowcy spędzają w kabinach mnóstwo czasu, stąd niezwykle ważne jest, by jazda upływała w komforcie. Klimatyzacja jest traktowana dziś niemal jako standard. Niestety, podlega ona regularnym serwisom oraz, co gorsza, zużyciu. Objawia się ono spadkiem wydajności chłodzenia, czasem mogą pojawić się niepokojące dźwięki. W razie usterki nasza hurtowania motoryzacyjna w Radomiu jest do Państwa dyspozycji.

3. Lakier

Odpryski, ubytki lakieru to bolączka wielu samochodów. Naprawy blacharskie i lakiernicze to (obok klimatyzacji) najczęstsze prace, nad jakimi w przypadku busów pochylają się mechanicy. Busy z racji pokaźnych rozmiarów, dość często doświadczają otarć i drobnych stłuczek. Lakierowanie ogranicza się niekiedy do drobnych zaprawek, których nie wolno bagatelizować, gdyż zapobiegają powstawaniu i rozprzestrzenianiu się korozji.

4. Tylko w hybrydach

Coraz większa popularność pojazdów hybrydowych powoduje, że właściciele busów i aut dostawczych coraz częściej borykają się z awariami podzespołów typowych dla „elektryków”. Najczęściej awariom ulega elektronika oraz elementy umożliwiające sterownie i ładowanie pojazdu. Są to jednak naprawy skomplikowane, wymagające specjalistycznego i precyzyjnego sprzętu.

5. Awarie kratownicy

Na koniec parę słów o elemencie, który spotkamy wyłącznie w największych busach (m.in., Mercedes Vario) i autobusach. Kratownica jest jednym z istotnych elementów podwozia, ale też nadwozia. To na niej opiera się cała konstrukcja pojazdu. Kratownica przyjmuje wszelkie naprężenia powstające w trakcie jazdy. Z czasem w wyniku zmęczenia materiału, może dojść do jej pęknięcia. Pęknięcie kratownicy często oznacza śmierć techniczną auta i skutkuje jego kasacją. Oczywiście można podjąć się zespawania newralgicznego punktu, jednak nie jest to rozwiązanie gwarantujące długoletnią eksploatację.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Wdrożyliśmy RODO, chronić i zabezpieczyć Twoje dane osobowe. Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz na to zgodę Więcej informacji Akceptuj Czytaj więcej