Trabant pod Mrówką

Trabant pod Mrówką 

W sobotę 17 maja mieliśmy okazję podziwiać rzadki motoryzacyjny zabytek. Pod „Mrówką” zaparkowany był trabant kombi opatrzony na tylnym zderzaku tabliczkę DDR (czyli NRD – Niemiecka Republika Demokratyczna). Pojazd był znakomicie utrzymany.

W czasach świetności trabanty nazywane były Sputnikiem na kółkach, Fordem kartonem, Trabim, Zemstą Honeckera, Mydelniczką, Trampkiem czy Skrzydlakiem.

Nazwa Trabant została nadana dla uczczenia wystrzelenia w ZSRR pierwszego sputnika. W języku niemieckim trabant znaczy „satelita”, „towarzysz podróży”, podobnie jak po rosyjsku sputnik.

Mimo że z trabantów powszechnie się podśmiewano, były one jednak w swoim czasie autem atrakcyjnym. Wszystkich modeli Trabanta wyprodukowano 3 096 099 sztuk.  Głównie dzięki Trabantom NRD była najbardziej zmotoryzowanym krajem bloku wschodniego (w roku 1989 na jeden samochód osobowy przypadały tam 4 osoby.

Auto produkowano w kombinacie VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau w latach 1957 – 1991. Koniec produkcji wiązał się z upadkiem NRD. W nowych warunkach Trabant nie był w stanie konkurować z zachodnimi konstrukcjami. Ostatni egzemplarz Trabanta z silnikiem dwusuwowym zjechał z taśmy 25 lipca 1990 roku.

Trabanta kombi rozpoczęto produkować we wrześniu 1965 roku. Auto miało imponujący bagażnik – 450 l a po złożeniu tylnej kanapy aż 1400 l. Pod koniec lat 80. Byliśmy świadkami jak na międzynarodowy spływ kajakowy Brdą trabantem kombi przyjechała czteroosobowa rodzina z NRD, przywożąc dwa składane kajaki.

Obecnie trabant w dobrym stanie jest autem bardzo rzadko spotykanym. Trzeba jednak przyznać, że dobrze utrzymane egzemplarze trzymają cenę. W Internecie znaleźliśmy jedną ofertę przyzwoicie wyglądającego trabanta – właściciel chciał na „dzień dobry” 13 700 zł, dopuszczał jednak możliwość negocjacji.

 

Na zdjęciach: Trabant pod Mrówką, 17.05.2020 r. Informacje na temat Trabanta zaczerpnęliśmy z Wikipedii.

 

motoryzacjamrówkaNiemiecka Republika DemokratycznaNRDsamochódtrabanttrabant kombiVEB Sachsenring Automobilwerke Zwickauzabytek motoryzacjizabytkowe autozabytkowy samochódZwickau
Komentarze (2)
Skomentuj